Ekkor rendezhet olimpiát Magyarország – ehhez politikai konszenzusra is szükség van

„Hiszek abban, hogy lehet egyszer egy olyan nagy ügy, amelyért mindenki összefog és hasznot hoz az országnak.”

Max Verstappen nyerte az Azeri Nagydíjat, miután Charles Leclerc az idén másodszor esett ki az élről műszaki hiba miatt. A világbajnoki címvédő mögött csapattársa végzett, míg a dobogó legalsó fokára George Russell állhatott fel.
Majer Dániel – a Racingline.hu szerzőjének írása a Mandiner Sporton
Szikrázó napsütésben, közel 26 fokos levegő és 48.6 fokos aszfalthőmérséklet mellett várhatták az Azeri Nagydíj rajtját a versenyzők. Az élről Charles Leclerc, mellőle Sergio Pérez indult, míg a második sorban Max Verstappen és Carlos Sainz várta a piros lámpák kialvását. Daniel Ricciardo (12), Esteban Ocon (13), Valtteri Bottas (15), Lance Stroll (19) és Mick Schumacher (20) kemény keverékű abroncsokon kezdett, míg a többiek a közepes Pirellikre szavaztak.
Leclerc rögtön hibázott
Az élmezőnyből a rajtot Sergio Pérez kapta el a legjobban, és már az első kanyarig tartó rövid sprint alatt Charles Leclerc mellé ért, majd kifékezte a füstölő jobb első kerékkel lassító Ferrarit, aki mögött Max Verstappen nézelődött, de ő már nem tudott elmenni a vörös autó mellett. Az első tízben még egy helycsere történt: Sebastian Vettel előzte meg Cunoda Jukit, és feljött a nyolcadik helyre.
Verstappen azonban beakasztotta a kampót a monacói Ferrarijába, és a 4. kör végén már támadási közelségbe ért.
Hiába volt azonban jó 20 km/h-val gyorsabb a célegyenesben, előzni nem tudott, a 9. kör után pedig nem is próbálkozhatott tovább, Carlos Sainz alatt ugyanis a négyes kanyar előtt megállt a Ferrari, és miután a bukótérbe parkoló kocsi miatt virtuális biztonsági autós fázis lépett életbe, a Scuderia kihívta Leclerc-t kerékcserére.
Noha elrontották a kiállását (több mint 5 másodpercet állt), a monacói így is nyert egy “ingyen” cserét, a két Red Bull ugyanis kint maradt, és mire ismét a bokszbejárathoz értek, véget ért a VSC-fázis, ezért nem reagáltak a harmadik helyre visszaálló Leclerc lassú cseréjére, különben biztosan pozíciót veszítenek.
Hátrébb Russell, Hamilton, Gasly, Vettel (akinek sikerült megelőznie a bokszban Hamiltont), Cunoda, Csou, Magnussen, Albon és Schumacher is cserélt, utóbbit kivéve Leclerc-hez hasonlóan mindenki kemény gumit tett fel.
Helycsere az élen
A folytatásban az élen Pérez és Verstappen kéz a kézben haladt, miközben Leclerc szórta mögöttük a leggyorsabb köröket, és folyamatosan csökkentette a hátrányát az új gumikon.
Az események akkor indultak be ismét, amikor Vettel megpróbálta a hármas kanyarban kívülről körbeautózni a kilencedik helyen autózó Ocont, de elmérte a féktávot, és a bukótérből kellett visszajönnie, amivel két helyet veszített.
A mexikói pilóta RB18-asán ekkorra amúgy is teljesen elfogytak a gumik, a 16. kör végén ezért ki is ment kerékcserére, a Red Bull pedig a Ferrarihoz hasonlóan betlizett, és közel 6 másodpercen át tartotta bent Pérezt.
A 18. kör végén jött Verstappen is – ő 3.5 másodperc alatt végzett –, majd 13.7 másodperccel Leclerc mögé jött vissza a második helyre, kilenc körrel frissebb kemény gumikon. A harmadik helyen Pérez további 3.8 másodperccel lemaradva haladt.
Megint jött a dráma
Az 51 körös futam 19. körétől kezdve az élmezőnyben az volt a legnagyobb kérdés, hogy Leclerc és a két Red Bull képes-e egyetlen cserével végigmenni, és ha igen, kinek a gumijai fogynak el a vége előtt. Viszont mielőtt erre választ kaphattunk volna, a 20. körben okafogyottá vált ez a fejtegetés, Leclerc alatt ugyanis a célegyenesre fordulva elfüstölt a Ferrari-motor.
A monacói pilóta lendületből még kiment a bokszba, de ez már mit sem segített rajta.
Mattia Binotto arca a bokszfalon igen árulkodó volt.
A Red Bullok számára ezzel megbízhatósági futammá változott a verseny – hamár ezekben a percekben zajlott a Le Mans-i 24 órás hajrája –, miután George Russell 11 másodperccel követte Verstappent, és Péreztől is 5 másodperccel le volt maradva.
Hullottak a Ferrari-motoros autók
Még ha a győzelem sorsa – már ha semmi rendkívüli nem történik – Leclerc kiesésével el is dőlt, hátrébb azért bőven volt mit nézni. Elsősorban azt, hogy Vettel ismét utolérte a még kerékcsere előtt álló Ocont, majd újra megkísérelte az Alpine megelőzését ugyanott, ahol korábban kiszaladt a bukótérbe, ám ezúttal sikerült neki, amivel feljött a nyolcadik helyre.
Nemcsak Vettel előzött, hanem mások is javítottak egy-egy helyet, többnyire olyankor, amikor valamelyik, a versenyt kemény gumin kezdő, és még kiállás előtt álló pilótát érték utol.
Erre készült Kevin Magnussen is, aki Ocont igyekezett levadászni, viszont mielőtt ezt megtehette volna, a 32. körben ő is rágyújtott a Ferrari-motorra. Mivel korábban Csou Kuan-jü is kénytelen volt a garázsba parkolni az Alfa Romeóját,
A 15-ös kanyar előtt leparkoló Haas miatt újabb VSC-fázis következett, amit kihasználva az élen álló hármas és Hamilton is kiállt egy friss kemény szettért. A hétszeres világbajnoknak ezután vissza kellett előznie Cunodát a hatodik helyért, majd 23 körrel frissebb gumikon eredhetett az ötödik pozícióban haladó Gasly után.
A Red Bull egyébként ismét elrontotta Pérez kerékcseréjét, Verstappen így nagyon meglógott, Russell pedig 5 másodperc körüli távolságból követte a mexikóit, de nem tudott közelebb kerülni hozzá.
A Mercedes azonban ezzel együtt elégedett lehetett, mert Hamilton a 43. körre felzárkózott Gasly mögé, majd a 44. körben a hármas kanyar előtt kifékezte a franciát, és ezzel feljött a negyedik helyre.
A hajrára mindössze az csempészett némi izgalmat az ellaposodó körözgetésbe, hogy a két McLarennek sikerül-e utolérnie Alonsót a hetedik helyen. Végül ez nem jött össze, ami kissé felzaklatta Lando Norrist, mert a mérnöke arra utasította őt, hogy ne támadja meg az előtte autózó ausztrált. Azért megpróbálta, de csak közel tudott kerülni hozzá, így meg kellett elégednie a kilencedik hellyel.
A mexikóinak némi vigaszt jelenthetett, hogy bezsebelte a leggyorsabb körért járó extra pontot. Russell a harmadik helyen 25 másodpercet kapott tőle, ám ismét dobogóra állhatott.
A további sorrend: Hamilton, Gasly, Vettel, Alonso, Ricciardo, Norris, Ocon, Bottas, Albon, Cunoda, Schumacher, Latifi.
Az Azeri Nagydíj végeredménye
Helyezés |
Pilóta |
Csapat |
Lemaradás |
1. |
Max Verstappen |
Red Bull |
|
2. |
Sergio Perez |
Red Bull |
20.823 |
3. |
George Russell |
Mercedes |
45.995 |
4. |
Lewis Hamilton |
Mercedes |
1:11.679 |
5. |
Pierre Gasly |
AlphaTauri |
1:17.299 |
6. |
Sebastian Vettel |
Aston Martin |
1:24.099 |
7. |
Fernando Alonso |
Alpine |
1:28.596 |
8. |
Daniel Ricciardo |
McLaren |
1:32.207 |
9. |
Lando Norris |
McLaren |
1:32.556 |
10. |
Esteban Ocon |
Alpine |
1:48.184 |
11. |
Valtteri Bottas |
Alfa Romeo |
1 kör |
12. |
Alex Albon |
Williams |
1 kör |
13. |
Juki Cunoda |
AlphaTauri |
1 kör |
14. |
Mick Schumacher |
Haas |
1 kör |
15. |
Nicholas Latifi |
Williams |
1 kör |
16. |
Lance Stroll |
Aston Martin |
kiesett |
17. |
Kevin Magnussen |
Haas |
kiesett |
18. |
Csou Kuan-jü |
Alfa Romeo |
kiesett |
19. |
Charles Leclerc |
Ferrari |
kiesett |
20. |
Carlos Sainz |
Ferrari |
kiesett |
A pilóták pontversenyének állása
Helyezés |
Pilóta |
Pontszám |
1. |
Max Verstappen |
150 pont |
2. |
Sergio Pérez |
129 pont |
3. |
Charles Leclerc |
116 pont |
4. |
George Russell |
99 pont |
5. |
Carlos Sainz |
83 pont |
6. |
Lewis Hamilton |
62 pont |
7. |
Lando Norris |
50 pont |
8. |
Valtteri Bottas |
40 pont |
9. |
Esteban Ocon |
31 pont |
10. |
Pierre Gasly |
16 pont |
A konstruktőri pontverseny állása
Helyezés |
Csapat |
Pontszám |
1. |
Red Bull |
279 pont |
2. |
Ferrari |
199 pont |
3. |
Mercedes |
161 pont |
4. |
McLaren |
65 pont |
5. |
Alpine |
47 pont |
6. |
Alfa Romeo |
41 pont |
7. |
Alpha Tauri |
27 pont |
8. |
Haas |
15 pont |
9. |
Aston Martin |
15 pont |
10. |
Williams |
3 pont |
Nyitókép: Rajt az Azeri Nagydíjon. Fotó: Mark Thompson/Getty Images/Red Bull Content Pool